Digitale inclusie in een ouder wordende samenleving

Iedereen ‘digitaal fit’ houden, dat is een uitdaging. Op 31 maart kwamen verschillende initiatieven die bijdragen aan digitale inclusie samen om oplossingen te vinden rondom dit thema. Conclusies?

🔹𝐌𝐚𝐚𝐤 𝐝𝐢𝐠𝐢𝐭𝐚𝐥𝐞 𝐝𝐢𝐞𝐧𝐬𝐭𝐞𝐧 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐢𝐞𝐝𝐞𝐫𝐞𝐞𝐧 𝐭𝐨𝐞𝐠𝐚𝐧𝐤𝐞𝐥𝐢𝐣𝐤: Minder ingewikkelde websites en apps, meer gebruiksvriendelijke taal en duidelijke stappen.
🔹 𝐕𝐞𝐫𝐚𝐧𝐭𝐰𝐨𝐨𝐫𝐝𝐞𝐥𝐢𝐣𝐤𝐡𝐞𝐢𝐝 𝐥𝐢𝐠𝐭 𝐛𝐫𝐞𝐝𝐞𝐫 𝐝𝐚𝐧 𝐛𝐢𝐣 𝐝𝐞 𝐠𝐞𝐛𝐫𝐮𝐢𝐤𝐞𝐫: Ook overheid, bedrijven en zorginstellingen moeten zorgen voor begrijpelijke en toegankelijke technologie.
🔹 𝐀𝐥𝐭𝐢𝐣𝐝 𝐞𝐞𝐧 𝐨𝐟𝐟𝐥𝐢𝐧𝐞 𝐚𝐥𝐭𝐞𝐫𝐧𝐚𝐭𝐢𝐞𝐟: Niet iedereen kan of wil alles online regelen. Daarom moeten belangrijke diensten, zoals bankzaken of overheidsdiensten, ook telefonisch of fysiek beschikbaar blijven.
🔹𝐌𝐞𝐞𝐫 𝐡𝐮𝐥𝐩 𝐞𝐧 𝐛𝐞𝐠𝐞𝐥𝐞𝐢𝐝𝐢𝐧𝐠: Veel mensen willen digitaal vaardiger worden, maar weten niet waar te beginnen. Trainingen via bibliotheken of hulppunten kunnen hierin een belangrijke rol spelen
Een inclusieve aanpak is design for all en niet one size fits all. Maar wie pakt hierin de verantwoordelijkheid? En wie vangt de mensen op die nu nog digitaal buitenspel staan?

Op 8 april praten we hierover verder tijdens de bijeenkomst van Ouder Worden 2040

 

Ontvang updates over onze activiteiten en inzichten
Schrijf je in voor de nieuwsbrief 

+31(0)30 888 7927